Hej på er!
HÄR kan ni ta del av Butik Julias vita drömmar del 1. Min berättelse om mitt företag. Alla tankar och erfarenheter och åsikter är personliga. Vill någon delge sina egna tankar så gör gärna det, jag är ingen expert inom området alls utan berättar hur jag gått tillväga 🙂
Att starta upp en verksamhet
Efter att ha fattat mitt beslut om att starta upp ett företag så krävdes en hel del förberedelser och planering.
Mod och planering.
I efterhand kan jag konstatera att jag hade modet, men att själva planeringen kanske inte var den bästa. Jag är väldigt målmedveten, jag vet vad jag vill och på vilket sätt. Men att ge sig in i inredningsbranschen utan en gnutta erfarenhet är inte det enklaste.
Modet och målmedvetenheten hjälpte mig på vägen, och det mesta går ju att lära sig under resans gång tänkte jag.
Nåväl, här följer en lista på några saker som ska göras:
*Affärsplan som kan visas upp om man tar lån eller vill ansöka om bidrag. (Jag skrev aldrig någon affärsplan utan hade konceptet klart för mig i mitt huvud så att säga).
* Registrera företagsnamnet hos Bolagsverket (Här kan man stöta på problem, mitt företag heter J vita drömmar, det finns nämligen en inredninsgbutik i England som heter Julias och då fick jag tänka om)
*Ansök om F-skatt hos Skattemyndigheterna (Skattemyndigheterna är oftast väldigt förstående och hjälpsamma om man känner sig osäker på redovisning, skatt, moms osv)
*Bokföringen måste skötas, och för min egen del så tar jag hjälp av en duktig revisor.
Finansiering
Som ni kanske förstår så behövs det pengar för att starta upp en butik 🙂
Så vitt jag vet så finns det två olika alternativ. Antingen så lånar man pengar eller så har man egna pengar.
För ett lån behövs en affärsplan som man visar för banken. Att låna pengar kan vara riskabelt om man har en enskild firma. Där får man helt enkelt känna efter, vad har jag/vi råd att förlora om det inte går vägen?
Jag får ofta frågan hur mycket pengar som behövs. Jag har ingen aning faktiskt. Det är individuellt.
Jag hade möjligheten att använda sparpengar samt veta att jag inte behöver ha en inkomst den första tiden.
Jag har en lokal i vårt hem=ingen hyra
Jag tänkte ”smått” = inget banklån.
Hos arbetsförmedlingen kan man ansöka om ett ”starta eget bidrag”. Jag fick ingen hjälp då jag har en högskoleutbildning och anses kunna få arbete inom mitt yrke. Men det skadar ju inte att höra sig för.
Leverantörer
Jag tog kontakt med de leverantörer vars produkter jag ville ha i mitt sortiment. Ibland går det smidigt och ibland inte. Formex och olika inredninsgtidningar är toppen för inspiration.
Nätbutik
Det kan bli exakt hur dyrt som helst ( anlita någon som gör butiken, loggor, reklam osv) men det kan även bli billigt om man själv är beredd på att lägga ner tid och energi.
Googla runt för att finna företag som kan stå till ”hjälp” med en webbutik.
Jag använder mig av en ett färdigt koncept som man ändå har stor möjlighet att påverka själv innehålls och layoutmässigt. Perfekt för mig som inte är så bra på datorer.
Lön
Återigen så är detta individuellt. Jag kan inte svara på vilken summa som är rimligt att kunna ta ut. Varje familj eller person behöver ju också olika mycket för att klara sig eller känna att det känns ok. Det säg att det tar ungefär två år för ett företag att bli lönsamt och komma på fötter…så det bör man ha med i beräkningen.
Det allra jobbigaste
Det allra jobbigaste med mitt företag var själva uppstarten. Noell och Elle var hemma på heltid det första året och ja ni kan nog ana att så mycket dagtid inte fanns för företaget. Jag jobbade helt enkelt om nätterna. Det första halvåret snittade jag en ca 3 timmars sömn varje natt. Och med extremt morgonpigga barn så hann jag inte få sova mer än till 5 på morgonen. Och så samma visa, dag efter dag…
Jag överlevde för att jag tyckte att det var så otroligt roligt, och att jag visste att det är en tidsbegränsad period fram tills barnen skulle börja förskolan.
Idag är det allra jobbigaste tycker jag om jag eller barnen blir sjuka.
Försäkringsystemet är inte densamma för en företagare som för en anställd.
Den ekonomiska biten är också något som periodvis upptar mina tankar. Men där så har jag under resans gång lärt mig enormt mycket och lärt mig vikten av ordning, reda, disciplin, struktur och planering.
Att ensam bära ansvaret för företaget kan ibland kännas överväldigande. Ingen annan kan göra mitt jobb åt mig.
Det allra bästa
Det allra bästa med att driva en butik är att jag älskar mitt arbete 🙂 ! Jag driver företaget av hela mitt hjärta och känner en innerlig passion för inredning. Jag trivs så bra med att arbeta hemifrån och styra min egen tid.
Idag känner jag att den tid som finns varje dag, fördelas på ett alldeles alldeles perfekt sätt mellan arbete och familj. Tid finns för det som är allra viktigast för mig, nämligen min älskade familj. Tid finns även att förverkliga mina egna drömmar.
Jag tycker så mycket om min lilla gårdsbutik också, när den byggdes så kändes företaget komplett.
Jag kommer att kämpa hårt, för att få fortsätta med min butik så länge som intresse och möjlighet finns.
Mina kunder är fantastiska, jag får så många härliga mail och telefonsamtal. Jag blir rörd, stolt och innerligt glad!
Det var det jag ville dela med mig av, hoppas ni som undrat känner er nöjda 🙂 !
Jag vill även passa på att tipsa om min väninnas inlägg om företagande som ni kan läsa HÄR.
Jag kommer att sakna henne något ohyggligt som min kollega 🙁 !
Kram från Julia som har fått skrivkramp 😉 !
PS. Drömmar är till för att förverkligas om ni frågar mig 🙂 ! Och vill man så kan man! Snegla inte så mycket på hur andra gör, utan gör det på ditt eget sätt och gå dina egna vägar.